Att
bygga en husbuss |
Lite
teknik |
Motorn
som är luftkyld och påstås vara nyrenoverad
är på 88 KW och saknar turbo. Den går
väldigt "gott", lättstartad och utan
vibrationer. Cylindervolym 6 liter med 6 cylindrar. |
Avgassystemet
var i misserabelt skick och skramlade ordentligt. Jag
fick tag i ett syrafast material och gjorde ett nytt avgassystem.
Djuddämparen skall ha en speciell lösning för
motorer som saknar turbo och med en isolering som är
annorlunda än i turbodämparen. |
Luftsystemet
hade sina läckor, det pös lite här och
där. Det mesta på denna buss är servomanövrerat
med luft. T.o.m. stoppknappen styrs med luft. En av tre
lufttankar har bytts ut, den var angripen av rost. Fyrkretsventilen
som syns till höger på bilden är av aluminium
och hade ärgat ihop. Den byttes ut. Lufttorkaren
fick en totalrenovering och en hel del nya komponenter
byttes. En backventil monterades i systemet. |
Elpanelen
som syns här till höger skall manövrera
alla elektriska funktioner i husbussen. En kontrollampa
skall informera att motorns generator laddar batterierna
som den skall. Ovanför elpanelen sitter en belysning
med lock. Praktiskt om man i mörkret behöver
ha en diskret belysning som inte stör de övriga
i bussen. |
På
bilden inunder kan man se den varmluftsventil för
värme som beskrivits på annan sida. Ventilen
är justerbar och luftströmmen kan riktas åt
valfritt håll. En likadan sitter infälld i
den bakre avdelningen. |
Värmaren
(Eberspächer) som syns på bilden är provmonterad
på en vägg i bussen för att testa kapacitet
och funktion. Värmaren räcker inte på
långa vägar för en kall vinterdag, men
det är heller inte meningen. Den skall förse
bodelen med värme när utetemperaturen ligger
över "nollan". Den skall flyttas ner i
"källaren" dit alla luftkanaler är
dragna. |