Menu

HOME

BUSSEN INKÖPTES
ROSTLAGNING
GOLVET SÄNKS
INREDN/PLANERAS
TITTARFRÅGOR
TEKNIK
EL - TIPS
TILL SIDANS TOPP
ROWAAX/Roland Waax
LÅNGGATAN 32
824 52 HUDIKSVALL
0650 - 12600
Webbmaster Roland Waax
  BYGGA HUSBUSS
 
 
Det blir sällan som man tänkt sig. . .
Precis som andra gamla gubbar drabbades jag av hjärtinfarkt. 2 st. t.o.m. ganska tätt. Det blev Uppsala och en bypassoperation. Allt gick perfekt men, orken försvann och till råga på allt skulle kommunen riva lokalerna bussen stod garagerad i. Ajokkin är nu såld till Brunflo och jag önskar den nya ägaren lycka till.
 
Att bygga en husbuss
Lite teknik
Motorn som är luftkyld och påstås vara nyrenoverad är på 88 KW och saknar turbo. Den går väldigt "gott", lättstartad och utan vibrationer. Cylindervolym 6 liter med 6 cylindrar.
Avgassystemet var i misserabelt skick och skramlade ordentligt. Jag fick tag i ett syrafast material och gjorde ett nytt avgassystem. Djuddämparen skall ha en speciell lösning för motorer som saknar turbo och med en isolering som är annorlunda än i turbodämparen.
Luftsystemet hade sina läckor, det pös lite här och där. Det mesta på denna buss är servomanövrerat med luft. T.o.m. stoppknappen styrs med luft. En av tre lufttankar har bytts ut, den var angripen av rost. Fyrkretsventilen som syns till höger på bilden är av aluminium och hade ärgat ihop. Den byttes ut. Lufttorkaren fick en totalrenovering och en hel del nya komponenter byttes. En backventil monterades i systemet.
Elpanelen som syns här till höger skall manövrera alla elektriska funktioner i husbussen. En kontrollampa skall informera att motorns generator laddar batterierna som den skall. Ovanför elpanelen sitter en belysning med lock. Praktiskt om man i mörkret behöver ha en diskret belysning som inte stör de övriga i bussen.
På bilden inunder kan man se den varmluftsventil för värme som beskrivits på annan sida. Ventilen är justerbar och luftströmmen kan riktas åt valfritt håll. En likadan sitter infälld i den bakre avdelningen.
Värmaren (Eberspächer) som syns på bilden är provmonterad på en vägg i bussen för att testa kapacitet och funktion. Värmaren räcker inte på långa vägar för en kall vinterdag, men det är heller inte meningen. Den skall förse bodelen med värme när utetemperaturen ligger över "nollan". Den skall flyttas ner i "källaren" dit alla luftkanaler är dragna.
Det finns 656 bilder på AJOKKIBUSSEN. Bilder som jag på följande sidor visar ett axplock utav.
KLICKA på bilderna för större bild !