Att
bygga en husbuss |
Golvet
måste sänkas |
Bussens
golv skall sänkas med 21 centimeter. Arbetet började
med att ta bort det befintliga golvmaterialet.
Förutom synliga rostskador som måste åtgärdas
började nu planeringen för det omfattande arbete
med att sänka golvet. |
Bussens
kaross är byggt på ett Tyskt Magirus chassi.
Ajokki som byggde busskarossen på ramen, valde att
höja ramen för att få högre bagage-utrymme
i mitten. Nu skall ramen återställas till sin
ursprungliga nivå och det är ett arbete som
kräver duktigt yrkesfolk - en licenssvetsare - det
är tur att jag har sånt folk i min bekantskapskrets. |
Jag
började med att tillverka en ny ramdel i samma dimension
som den befintliga. Av bilderna kan Du se hur vi svetsade
dit den. Den gamla ramen fick sitta kvar tills den nya
ramen var på plats inklusive förstärkningar.
Nu kunde vi skära bort den gamla ramen. Hjulhusen
skulle också sänkas med 21 cm. "Taket"
på hjulhusen tillverkades i 1,5 mm rostfri plåt. |
En
kabelstam med 66 kablar, med övervägande samma
färg, måste kapas och träs om i den nya
ramdelen. Likaså bromsledningar, hudraulrör
och luftledningar för framdörren. |
Vid
en kontroll av den främre stötdämparen
visa det sig att det fanns 35 mm tillgodo på slaglängden.
Det ytnyttjades till att sänka stötdämparens
övre fäste och därmed slapp jag göra
hål i golvet och ha någonting som sticker
upp. |
Innan
jag lade tillbaka golvskivorna rostskyddsbehandlades alla
detaljerna och under golvskivorna placerades en specialplast,
den var styv och innehöll små luftkanaler och
ca. 3-4 mm tjock, den får fungera som en liten extra
fuktspärr och isolering. |
Bussens
vänstra sida, ( bakom förarplatsen), får
vara orörd. I den upphöjningen av golvet finns
så många vitala rörliga delar, såsom
växelväljaren, gasreglage och många ledningar
och rör. Sängar
och fåtöljer skall ändå byggas upp
från golvet |
Sidorna
håller på att förnyas !
Fortsätt
gärna på de gamla sidorna så länge
. . .
|