Menu

HOME

BUSSEN INKÖPTES
ROSTLAGNING
GOLVET SÄNKS
INREDN/PLANERAS
TITTARFRÅGOR
TEKNIK
EL - TIPS
TILL SIDANS TOPP
ROWAAX/Roland Waax
LÅNGGATAN 32
824 52 HUDIKSVALL
0650 - 12600
Webbmaster Roland Waax
  BYGGA HUSBUSS
 
 
Det blir sällan som man tänkt sig. . .
Precis som andra gamla gubbar drabbades jag av hjärtinfarkt. 2 st. t.o.m. ganska tätt. Det blev Uppsala och en bypassoperation. Allt gick perfekt men, orken försvann och till råga på allt skulle kommunen riva lokalerna bussen stod garagerad i. Ajokkin är nu såld till Brunflo och jag önskar den nya ägaren lycka till.
 
Att bygga en husbuss
Golvet måste sänkas
Bussens golv skall sänkas med 21 centimeter. Arbetet började med att ta bort det befintliga golvmaterialet.
Förutom synliga rostskador som måste åtgärdas började nu planeringen för det omfattande arbete med att sänka golvet.
Bussens kaross är byggt på ett Tyskt Magirus chassi. Ajokki som byggde busskarossen på ramen, valde att höja ramen för att få högre bagage-utrymme i mitten. Nu skall ramen återställas till sin ursprungliga nivå och det är ett arbete som kräver duktigt yrkesfolk - en licenssvetsare - det är tur att jag har sånt folk i min bekantskapskrets.
Jag började med att tillverka en ny ramdel i samma dimension som den befintliga. Av bilderna kan Du se hur vi svetsade dit den. Den gamla ramen fick sitta kvar tills den nya ramen var på plats inklusive förstärkningar. Nu kunde vi skära bort den gamla ramen. Hjulhusen skulle också sänkas med 21 cm. "Taket" på hjulhusen tillverkades i 1,5 mm rostfri plåt.
En kabelstam med 66 kablar, med övervägande samma färg, måste kapas och träs om i den nya ramdelen. Likaså bromsledningar, hudraulrör och luftledningar för framdörren.
Vid en kontroll av den främre stötdämparen visa det sig att det fanns 35 mm tillgodo på slaglängden. Det ytnyttjades till att sänka stötdämparens övre fäste och därmed slapp jag göra hål i golvet och ha någonting som sticker upp.
Innan jag lade tillbaka golvskivorna rostskyddsbehandlades alla detaljerna och under golvskivorna placerades en specialplast, den var styv och innehöll små luftkanaler och ca. 3-4 mm tjock, den får fungera som en liten extra fuktspärr och isolering.
Bussens vänstra sida, ( bakom förarplatsen), får vara orörd. I den upphöjningen av golvet finns så många vitala rörliga delar, såsom växelväljaren, gasreglage och många ledningar och rör. Sängar och fåtöljer skall ändå byggas upp från golvet

Sidorna håller på att förnyas !

Fortsätt gärna på de gamla sidorna så länge . . .

Det finns 656 bilder på AJOKKIBUSSEN. Bilder som jag på följande sidor visar ett axplock utav.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE BILD !