Att
bygga en husbuss |
Rost
- Rost - Rost - Rost - Rost - Rost - Rost - |
Det
var ingen angenäm syn som mötte mig när
jag tog bort den första sidoplåten. Fyrkantsrören
som skulle bära karossen var som papper. Plåten
var av 1.2 mm galvad stålplåt och det var
den som höll ihop hela karossen.
|
40*40
mm. fyrkantsrör gick åt i mängder för
att fräscha upp stommen som sedan rostskyddsbehandlades
innan stålplåten återmonterades. Här
passade jag på att göra nya luckor och en ny
dörr på vänster bak för att komma
åt och inspektera motorn. |
Framför
vänster framhjul fanns en lucka. Innanför den
satt el-centralen med alla säkringar och reläer.
I lådan fanns ingen botten. Man hade lagt en tunn
plåt i botten för att inte vattenstänk
från framhjulet skulle tränga in i det elektriska
systemet. Hela elcentralen lyftes ut för framställning
av ny låda. Det elektriska hade inte tagit någon
synlig skada. |
Rumpan
på bussen ser bedrövlig ut, kanske inte så
mycket rost, men ful. En glasmästare skall hjälpa
mig att lyfta ut bakfönstret. Sedan skall en helt
ny bakdel göras. Bakljusen skall bli monterade nedanför
bakrutan i stolparna på höger resp. vänster
sida. |
Fronten
som är av glasfiber, skall få sig en ansiktslyftning.
Det är möjligt, om tiden medger, att jag monterar
helt andra huvudstrålkastare med hopmonterad blinkers. |
Som
avslutning skall bussen lackeras. Mina vänner har
kommit med förslag. Här nere på bilden
hade jag ett av förslagen. Dekalen med "Glada
Hudik" skall skymma inredningsdataljer som jag berör
i annat avsnitt på hemsidan. |