Att
bygga en husbuss |
Att
snickra är min passion. Trä är ett material som är lätt
att använda och forma så man får den färdiga produkten
som man vill ha det. |
Innan
man börjar med snickeriarbetet så måste man planera noga.
I sin fantasi skall alla utrymmen finnas klara. Man mäter
och planerar noga innan man sätter igång. |
Inga
fönster skall tas bort. Av erfarenhet vet jag hur viktigt
det är att fordonet bär karaktär av en buss. Det ger så
många fördelar när man söker parkering. I städer, idrottsanläggningar,
mässor, museer finns det gratisparkeringar för bussar.
Vid ett besök i Stockholm med min andra buss (Volvobussen)
var det livlig trafik, polisen vinkade in mig i kollektivfilen.
Det var smidigt att ta sig fram i huvudstaden på samma
villkor som SL-bussarna. |
Inredningen
görs i första hand för två personer, men kan med lite
fantasi arrangeras för övernattningar för fler personer.
Om man lämnar dörren för toalettutrymmet öppen och på
vid gavel, skall den nattetid kunna fungera som dörr mellan
de främre och bakre utrymmet. Det är viktigt att man har
alla mått klara när man bestämmer inredningens funktion. |
I
planeringsstadiet hade jag tänkt att göra snickerierna
ljusa för att få en behaglig rymd i bussen. Jag tänkte
lasera trädetaljerna. Men, det gick inte så bra, materialet
blev bara mörkare och mörkare för varje strykning så jag
övergav den tanken och täckmålade i två ljusa grå nyanser. |
Högskåpen
skulle kläs med textil hade jag bestämt i tidigt skede,
och grått skulle det vara för att synas så lite som möjligt
genom fönstren utifrån. |
På
toalettutrymmets främre del och i hörnet är el-panelen
placerad. Det blir praktiskt att överblicka om man "glömt"
något på när man lämnar bussen. På panelen, där knapparna
för övrigt kommer från skrotade Scania lastbilar, skall
alla funktioner finnas med, som t.ex. huvudströmbrytare,
vattenpump, belysning, 220V, laddning och varmvatten. |
Inredningen
i lådor och skåp återstår - det skall hustrun få vara
med och bestämma.Till golvet har vi redan sett ut en matta.
Den är till färgen röd och matchar till den grå färgen.
Mattans kvalitet är densamma som används i entréer
på offentliga inrättningar. Den tål tuffa tag och är lätt
att hålla ren. |
Den bakre
delen av bussen skall ha en rundgrupp för TV tittande
och avkoppling. Den främre avdelningen skall fungera
som "vardagsrum". Toalettutrymmet som också
är ett duschrum har en reversibel fläkt i taket, d.v.s.
man kan få den att blåsa åt bägge hållen. Det kan vara
praktiskt om man vill ha ut eventuell fukt eller in
frisk luft.
|
Luckorna
på överskåpen vid diskbänken kommer från en skrotad Volvo
lastbil. Jag har byggt själva skåpdelen och kapat luckorna
på höjden. |
Nätet
i hatthyllan har ersatts med en tunn träskiva som är klädd
med textil. Lamporna som är infällda på undersidan av
hatthyllan är även dom hämtade från skrotade Volvolastbilar.
Färgen på textilen är till sin färg anpassad till bänkskivorna.
Det enda som jag inte har gjort själv är faktiskt just
bänkskivorna. Här i Hudiksvall var utbudet av skivor så
dåligt av skivor så jag lät en kollega framställa skivorna
med utvalt laminat. |
Det
skall finnas mycket rostfritt i bussen. Alla hörn och
kanter på inredningen är skyddade av en polerad rostfri
plåt. På diskbänken bakkant och mot högskåpet har jag
tillverkat en skyddsplåt av rostfri plåt. Enligt bestämmelserna
måste det finnas ett flamskydd där spisen skall placeras.
Insteget i bussen skall också kläs i rostfri polerad plåt. |
Du
har fått sett ett litet axplock av bilder från mitt arbete
med inredningen. Som Du ser kan man med lite fantasi och
klurighet, använda material som är hämtat på skroten. |