Projektet
är en AJOKKI av 1977 års modell. 7,5 meter lång. Motorn
är en DEUTZ på 88KWA och är luftkyld.
|
Bussen
har troligen gått ganska långt. 12 tidigare ägare skvallrar
om att det kan finnas många "dolda" brister
och fel på den. Karossen såg skaplig ut med lite synlig
rost i hjulhusen. |
Det
är många som har hört av sig med funderingar.
Jag skall förnya en del av text och bildinformation
så att det tydligare framgår hur jag har löst
något som kan framstå som ett problem för
några besökare. De små bilderna som kan
förstoras genom att "klicka" på dem,
de större bilderna kommer för dem som har ett
telefonmodem att ta ca. 4 sekunder att tanka hem. Ett
bildgalleri håller på att skapas. |
Att
bygga en husbuss |
Bussen
inköptes i Insjön, Dalarna. Inte på
Claes Olsson.
Bekymren kom ganska snabbt. På hemresan mot Hälsingland,
hoppade en länkarm av till växelspaken. Med
lite ståltråd ordnades den malören provisoriskt
och resan hemåt kunde fortsätta. Ett bränsleläkage
upptäcktes samtidigt. Hoppas "soppan" skulle
räcka ända hem till Hudiksvall. |
I
min planering hade jag tänkt mig att köpa en
begagnad husvagn och flytta över inredningen. Jag
hade sett ut en vagn i Bollnäs. ( Hobby Prestige
) som skulle inhandlas och slaktas. Hela den tanken fick
skrotas - takhöjden på Ajokkin var för
låg. Det var bara att plocka fram snickarverktygen. |
Men,
först måste alla busssäten plockas ut.
Ovanligt fräscha soffor - som man med en spak kunde
luta sig bakåt och halvligga. Sofforna gick att
återanvända - och de var lättsålda. |
Eftersom
motorn är lyftkyld måste det sitta en häftig
värme i ekipaget - och det gjorde det. En Webasto
på 23.5 KW. Ett vattenburet system som skulle räcka
för såväl uppvärmning som till defroster.
Belastningen för den stora "pannan" måste
vara väl tilltagen för att inte vattnet i systemet
skulle koka. Så därför fanns det värme
i lastutrymmet under golvet, likaså i batterilådan
som är nersänkt i golvet. Det här måste
jag fundera hur jag skall göra om, för att kunna
utnyttja värmen för en t.ex. sval sommarkväll. |
När
jag plockade bort insidorna gjorde jag upptäckten
- gott om rost i den bärande karossen. Det borde
man ha kunnat räkna ut. Isoleringen var bristfällig.
Det var varm och gott inne i bussen och kallare på
utsidan och då bildas kondens som så småningom
blir till rost. Plåtarna på utsidan måste
plockas bort för inspektion och eventuell rostlagning. |
Vi
grabbar är nog lite konstiga - åtminstånde
säger tjejerna det.
Bland det första jag gjorde var att sätta dit
ordentliga backspeglar på var sida om vindrutan.
"Keps" skulle den naturligvis ha - så
den satt jag dit omgående. Hjulsidor sitter bara
på framhjulen och jag grinar illa så fort
jag närmar mig bussen. Bland det första jag
investerar i är hjulsidor till bakhjulen innan jag
tar ut bussen i trafik.
|