Kärleken
till en Buss
av
Roland Waaxd
Waax |
Sängarna
blev provisoriska med hjälp av ölbackar och
spånskivor. Toalettutrymmet och högskåpen
tillkom av masonit. Nu kunde man ana hur vi tänkt
hennes inredning, åtgärden var tillräcklig
för att bilprovningen skulle acceptera henne som
en husbuss och lastbil.
Den
provisoriska inredningen skulle nu ersättas med
en finsnickrad permanent inredning. Träslaget skulle
vara teak. Efter avslutat inredningsarbete fanns det
inte ens en teaklist att köpa i vår lilla
stad Hudiksvall. Allt hade vi upphandlat. Men, så
blev hon också en skönhet som vi blev stolta
över.
Äventyren
börjar . . .
På
varje plats vi stannar för att rasta eller övernatta,
väcker vi uppseende. Människor kommer fram
till oss och vill veta mer om vårt ekipage. Vid
ett tillfälle i Stockholm, väntade några
på att vi skulle återvända efter en
tillfällig utflykt till fots, man ville köpa
bussen av oss.
Vid
övernattningar, omvandlar vi med ett enkelt ingrepp
salongens inredning till ett sovrum, som kan få
vilken person som helst att längta till sängs.
Där sover man gott med nerdragna rullgardiner.
Det har till och med hänt att vi har "sovparkerat"
i centrum av städer vi passerat.
Toaletten
är som hemma, fast något mindre. Vid planeringen
av bussens våtutrymmen, bestämdes att vi
skulle avstå från dusch. Vi var rädda
för att fuktigheten skulle förorsaka problem.
Vi valde istället att på våra äventyrsresor
passera rastställen och gästhamnar som har
tillgång till dusch. Vid tvättfatet finns
en handdusch där vi tillfälligt kan sköta
den personliga kroppshygienen.
Jag
avslutar den här kortfattade beskrivningen
av vår kärlek till husbussen med en vy
som vi får när bakdörrarna är
öppnade och "balkongen" nerfälld.
|
 |
Så,
det är egentligen inte så konstigt att folk
blir lite avundsjuka på oss.
Välkommen
ombord !
|
En
kall Januarimorgon -94, besökte jag en bilverkstad
på varvetområdet i Hudiksvall. Verkstadsägaren
höll just på att ordna med morgonkaffet.
Efter att ha varit ute i kylan, tackade man inte nej,
till att vara med på en kopp fika. Arbetet för
dagen på verkstaden skulle just börja.
- Nu kör vi ut henne, sa verkstadsägaren,
när kaffet var urdrucket. Så blev det varje
dag, när platsen behövdes till annat. "Hon"
såg egentligen ganska bedrövlig ut, undrar
när hon fick en tvätt sist. Hon såg
ut att vara lite övergiven, ingen tycktes längre
behöva henne. Hon vägrade som vanligt, när
man ville köra ut henne.
Verkstadsfolket sa, - så här är det
varje morron, vi måste ta till extra knep för
att få ut ná. Denna morgon blev lika som
andra dagar, dom överlistade henne och hon kördes
ut.
Där står hon nu i kylan på gården,
men hon skulle få komma in i värmen igen,
framåt kvällen. Om verkstadsfolket fick liv
i henne, vill säga.
Hon
hade tjänstgöring på Hudiksvalls Taxi,
som ett fordon för skol och handikapptransporter
och för yrkesmässig personbefordran.
När
jag lämnade bilverkstaden efter en god och välgörande
kopp kaffe, passerade jag henne på min väg
mot stán. Hon kunde bli fin igen, tänkte
jag, om bara någon brydde sig om henne. Jag stannade
och vände mig om, slängde en blick mot henne.
Hon har dom rätta formerna och storleken är
perfekt. Man kunde ju fråga, det kostar ju inget,
tänkte jag.
Så
blev det, Taxi och jag började att förhandla
om ett ägarbyte på bussen.
I
slutet på februari kom beskedet. Affären
blev klar. Hon blev min, eller snarare vår. Hustrun
och jag, har under flera år, drömt och pratat
om att skaffa oss en husbil till våra äventyrsresor.
Barnen har blivit stora och flyttat hemifrån,
nu kunde vi planera och fantisera. Vår reslust
kände inga gränser. Nu skulle ekipaget bli
en husbuss gjord för oss två.
Planeringsarbetet kom igång
omedelbart, först skulle hon registreringsbesiktigas
om till lastbil.Den snabbmonterade inredningen plockades
ur, och ersattes med kulisser till inredning. Kulisserna
beskrev våra tankar om den kommande inredningen.
Folket på bilprovningen bidrog tjänstvilligt
med råd.
TILL
SIDANS TOPP
|